Meine Soldatin (my creature)

Performance, 25 min. 2008 Museum of Art, Luzern, Switzerland

Auf der Suche im Internet nach harmlosen Bildern aus gefährlichen Gebieten, die ich für eine fingierte Künstlerdokumentation benützen wollte, stiess ich im Januar 2006 auf den Weblog einer US-Soldatin, die zu jener Zeit für 6 Monate in Bagdad stationiert war. Zuerst fand ich eine Fotografie einer auf dem Boden liegenden Dattel. Die Bildlegende dazu war: Dates in Baghdad.

So geriet ich in den Sog einer Person, die fast täglich ihre Gedanken und Erlebnisse im Internet der Öffentlichkeit zugänglich macht. Die Diskrepanz zwischen ihrer Selbstwahrnehmung und dem, was sie als Alltag sieht im Gegensatz zur kriegerischen und politischen Realität provozierte mich zu einer Art Dialog.
Ihre Selbstportrait-Fotos verarbeitete ich in einem Video:
you look like an angel (Meine Soldatin) - separate Beschreibung.

Danach verwendete ich ihre Umgebungs-Fotos für eine performative Gegenüberstellung mit meiner Person. Denn aus einigen ihrer Bilder erkannte ich Parallelen zu meinen eigenen Reisen und der Art Fotos, wie ich sie unterwegs mache, um sie den Daheimgebliebenen zu zeigen. Ich wollte versuchen, mich auf die Gratwanderung zwischen moralischer Empörung und gleichzeitiger Faszination zu begeben - in enormes Potenzial zur Peinlichkeit bewusst in Kauf nehmend.

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My soldier (my creature)

performance, 25 Min., 2008 powerpoint-presentation and sound exerpts from the gig in museum of art, Lucerne

Since january 2006 I have been reading a weblog of a US-soldier who was at that time deployed for six months in Baghdad.
I found her blog and expecially her pictures while I was looking for innocuous photos of dangerous places. My intention was to take those pictures and declared them as artwork of mine in a fictitious work-documentation for a competition in Swiss art sponsorship. What I found was a photography of a date laying on the ground. The caption said: "dates in Baghdad". From then on I was hooked. Almost every day I was following her diary and I downloaded all her pictures she took in Baghdad. What stroke me most was her naive sense of awareness about the situation surrounding her in contradiction to the complex and horrible effect of war.
Her interests were apparently mainly focused on her everyday sorrows as f.e. that she didn't have any comfort zone and privacy in her accomodation, her hairstyle, the position of her desk in the office, the weather, etc.

I took her photos and integrated them in a slide-show-like video and sang a song to her - in the attempt to get into a fictitious dialog with her. (Please look at "videos / you look like an angel")

In my performance I took mainly her "adventure-pictures" and put those in front of my own pictures of holiday-adventures to try to get on common ground. Basically I tell the story how I found her and why I am fascinated. The performance starts with a dance (I am wearing a real Swiss army uniform to get the feeling) to Yoko Onos "Everyman Everywoman", then the performance turns into a sec setting like a common lecture with powerpoint-presentation.